Sunday, February 7, 2016

Sweden for Saibaba -Saibaba åter fängslad och ny bok om indisk statsterrorism - By indiensolidaritet

11vzgss03-Triba_13_2616972f
På bilden syns beväpnade adivasis (ursprungsbefolkning) vid ett möte nyligen mot planerad bauxitbrytning i ett gränsområde mellan delstaterna Andhra Pradesh och Odisha.

Intro: Här är nyhetsbrevet för perioden vecka 50 till vecka 2 med nyheter som sällan intresserar de vinstdrivna medierna i väst. Medierna förmedlar bilden att fattigdomen minskar och extrema islamister lyfts fram i olika länder. I själva verket så ökar fattigdom och förtryck på många håll. De folkliga krafterna syns och hörs inte i nyhetsflödet. Det är vår avsikt att försöka bidra till att ändra på detta. Skicka gärna vidare detta nyhetsbrev till andra som kan vara intresserade. Maila gärna nyheter av intresse. / Redaktionen för Dandakaranya. www.indiensolidaritet.org

Innehåll:

  1. Saibaba åter fängslad. “Jag kommer förlora min hand om den inte behandlas”
  2. Markrofferiets följder. Bönder förbereder likbål för självbränning
  3. Karavan: Sydasiatiska stämmor. Studiecirkel i Stockholm, start 9/2.
  4. Dramatisk miljöförstöring vid hamnbygge i delstaten Kerala
  5. Ny bok: Blod på mina händer. Bekännelser om statsterrorism
  6. Naxaliter kallade till storstrejk mot bauxitbrytning
  7. The Hindu: “Redo för väpnad kamp mot bauxitbrytning”
  8. Kokosnötsrevolutionen
 

Saibaba åter fängslad. “Jag kommer förlora min hand om den inte behandlas”

INDIEN. Professor GN Saibaba besökte Jan Myrdalssällskapets prisutdelning i Varberg för några år sedan är kanske känd för en del i Sverige. I Indien är han känd som flitigt förekommande i media som en talesman för daliters och ursprungsbefolkningens rättigheter. Nu har han åter fängslats och hans liv är i fara på grund av förhållandena i fängelset.
    Saibaba fängslades den 9 maj 2014 för påstådda kopplingar till naxaliterna och en internationell kampanj främst uppbackad av olika kommunistgrupper har krävt att han skulle släppas. Indiensolidaritet i Sverige och Norge har också jobbat med frågan. I Indien är kampanjen ganska bred och protestmöten har arrangerats runt om i landet och kampanjen backas bl.a. upp av Arundhati Roys och många andra intellektuella.
    Fängelset tur och retur. Saibaba som är rullstolsburen släpptes efter drygt ett år för att få sjukvård men skickades tillbaka till fängelset den 25 december. I hans brev till domstolen står bl.a.: “Jag lider av flera åkommor av allvarlig art och har fått regelbunden behandling för min vänstra axel som skadades allvarligt i fängelset.”. Flera muskler i hans axel har skadades av vakterna vid släpning i fängelset vilket hotar att göra hans vänstra hand obrukbar. Saibaba har begärt att han skall få fortsatt behandling men domstolen vägrar. Har har också allvarliga problem med hjärtat, njurarna och gallblåsan. Risken att han kommer att dö av förhållandena i fängelset är stor.
    Tappa inte hoppet. “Tappa inte hoppet, jag kämpade jag för de fattiga, jag gjorde inte något fel,” var hans sista ord i frihet till sin hustru Vasantha, som höll sin man hårt i handen. Parets dotter säger att hon är stolt över sin far. “Min pappa är min hjälte, har står sida vid sida med de fattiga och kämpade mot de de rika som gjort ursprungsbefolkningen hemlös. Han är min inspiration”, säger dottern.

Viktigt! Skicka ett protestmail till domstolen som fattat beslutet!

No comments:

Post a Comment