proleterleri ve Ezilen Halklari Birleselim!
YASASIN MARKSIZM-LENINIZM-MAOIZM!
Ortak Deklarasyon
Biiyiik Marksist Ogretmen Yoldas Mao Tse-tung'un 130. Dogum
Yildoniimii Vesilesiyle
Diinyanin Proleterleri ve Ezilen Halklar: Birleselim!
Biiyiitk Marksist 6gretmen Mao Tse-tung Yoldas'a 130. Dogum Yildénimii
vesilesiyle saygilarimizi sunalim. S6miirii ve baskidan arinmis yeni bir toplum ve
gericilerle kahramanca savasan Sosyalizm-Komiinizm icin devrimci miicadelede
hayatlarini ortaya koyan diinyanin dort bir yanindaki ezilen halklarin kahraman
kizlarina ve ogullarina devrimei saygilarimizi sunalim.
Ortak deklarasyonun amaci, ulusal kurtulus hareketlerinin, genis anti-
emperyalist hareketlerin, kapitalist-emperyalist iilkelerdeki proleter Sosyalist
devrimlerin ve Yeni Demokratik devrimlerin ilerletilmesinde Marksizm-
Leninizm-Maoizm'in itibarini ve gerekliligini yiiceltmektir. Bu vesileyle, biiyiik
Marksist 6gretmen Mao Yoldas'm korudugu, gelistirdigi ve zenginlestirdigi
Marksizm-Leninizm bilimi olmaksizin devrim ve Sosyalist insanin miimkiin
olmadigim kavramak 6nemlidir. Uluslararas1 proletaryanin en parlak 6nderleri
Marx, Engels, Lenin, Stalin ve Mao Tse-tung Marksizm-Leninizm-Maoizm'in
gergevesini ¢izmislerdir. Maoizm'i Marksizm-Leninizm'in niteliksel, yeni ve
iigiinciù yiiksek asamasi olarak kabul ettik. Marksizm-Leninizm-Maoizm en ileri
teoridir. Mao Tse-tung Yoldas'in 130. Dogum Y1ldòniimi vesilesiyle, uluslararasi
proletaryaya ve diinyanin ezilen halklarina Marksizm-Leninizm-Maoizm'in bize
rehberlik eden ideoloji oldugunu kararlilikla ilan edelim.
Yasasin Marksizm-Leninizm-Maoizm!
Marksizm aktif bir bilimdir, cansiz bir dogma degildir. Pratikle canli bir
iligki i¢indedir ve ona katkida bulunur. Sinif miicadelesinin, iiretim
miicadelesinin ve bilimsel deneyin gelisim siireci iginde siirekli gelisir ve
zenginlesir. Marksizmin (Leninizm-Maoizm) ideolojisi, teorisi ya da bilimi,
yaklasik 175 yildir tiim iilkelerde ve tiim sektorlerde yasanan sin1f miicadelesi
deneyimlerinin bir sentezidir. Bu, felsefe, politik ekonomi ve bilimsel sosyalizm
ya da proleter sin1f miicadelelerinin kapsamli bir biitiiniidiir.
Marx, Engels, Lenin, Stalin ve Mao onu simnif miicadelesinin ocagindan ve
son 175 yildir burjuva ideolojisine, revizyonizme ve onun yansimalarina ve diger
¢esitli yabanci akimlara karsi teorik miicadele iginde gelistirdiler. MLM,
uluslararas: proletaryanin ve somiiriilen halklarin elinde yenilmez bir silahtir.
Proletaryanin diinyay1 anlamasina, devrim yapmasina ve degistirmesine yardimei
olan bir silahtir. Uluslararas1 Komiinist Hareket i¢inde devrimeci pratik siirecinde
stirekli gelistirilen ve zenginlestirilen canli bir bilimsel ideolojidir.
"Marksizm-Leninizm-Maoizm, proletaryamn diinyayi anlamasini ve onu
devrim yoluyla degistirmesini saglayan yenilmez bir silahtir. Evrensel olarak
uygulanabilir, yasayan ve bilimsel bir ideolojidir, siirekli olarak gelismekte ve
devrim yapmadaki uygulamalariyla ve genel olarak insan bilgisinin ilerlemesiyle
daha da zenginlesmektedir. Marksizm-Leninizm-Maoizm her tiirlii revizyonizmin
ve dogmatizmin diismamdir. Tiimiiyle giigliidiir ¢iinkii dogrudur.” -'Yasasin
Marksizm-Leninizm-Maoizm, 'DEH'in 1993 Belgesi’nden.’
Karl Marx - Marksizm
Karl Marx, yakin calisma arkadas: Frederick Engels ile birlikte diyalektik
materyalist felsefeyi bir yontem ve bakis agisi olarak gelistirdi. Toplumsal
gelismenin hareket kurallarini bilmek igin diyalektik yontemi uyguladilar. Bu,
Diyalektik Materyalizmdir. Marx, sini1f celiskileri ve somiiriiniin kékeni de dahil
olmak iizere kapitalizmin hareket kurallarim giin 1s18mna ¢ikarmis, somiiriiniin
temeli olan art1 degeri teorilestirmis ve politik ekonomi teorisini gelistirmistir.
Sinif miicadelesi teorisine bagli olarak bilimsel sosyalizmi gelistirdi. Proleter
simif miicadelesinin strateji ve taktiklerine yon veren ilkeleri formiile etti.
"Filozoflar diinyay: sadece ¢esitli sekillerde yorumlamislardir; 6nemli olan onu
degistirmektir" dedi.
Marx, insanligin yiizyillar boyunca edindigi bilgileri sentezlemistir.
Temelde Alman geleneksel felsefesinin, Ingiliz geleneksel politik ekonomisinin
ve Fransiz devrimei sinif miicadelesi teorisinin ve Sosyalist teorilerin rasyonel
konularina dayanan Marx, tarihle ilgili diyalektik materyalist kavramui icat etti.
Insanin 6ziinii toplumsal iliskilerin varlig1 olarak tanimladi.
Unlii metni 'Kapital'de emegin degeri teorisini agikladi. Celiski kuralina
bagli olarak Marx, kapitalizmdeki temel geliskiyi buldu. Kapitalist krizleri,
kapitalizmdeki temel geliskinin bir baska tezahiirii olarak agikladi. Marx ve
Engels, proletaryanin en devrimci toplumsal simif ve toplumsal geligsmenin itici
giicii olarak ortaya ciktigini fark ettiler. Ucretli kolelikten kurtulus siirecinde
proletarya tiim toplumu her tiirlii sinifsal sémiirii ve baskidan kurtaracak ve
sinifsiz topluma dogru ilerleyecektir. Bunun i¢in de kendi ileri 6rgiitiinii, yani
Proletarya Partisini kurmas: gerektiginin farkina vardilar ve bunun igin galistilar.
Sinifli toplumda tiretim giileri ile tiretim iliskileri arasindaki ¢eliskinin sin1f
celiskisi olarak yansidigini ve sinifli toplumun tarihinin simf miicadeleleri tarihi
oldugunu anlatmiglardir. Marksizm, insanlik tarihinde biiyiik degisimlerin
yasandig1 ve birkag batili kapitalist devletin diinya tizerinde hegemonya kurdugu
donemlerde dogmustur. Marx ve Engels, Komiinist Partilerin ve Birinci
Enternasyonal'in kurulmasinda ve yonlendirilmesinde ©nemli bir rol
oynamuslardir. "Biitiin Ulkelerin Isgileri, Birlesin!" dediler ve gesitli iilkelerin
ig¢ilerine uluslararasi bir perspektif ve yoldasca dayanisma sagladilar.
Marx ve Engels, insan toplumunun kéleci toplumdan Komiinizme uzanan
gelisim siirecinde devletin nasil dogdugunu, gelistigini ve soniimlendigini
anlattilar. Marx ve Engels, tiim kii¢iik burjuva titopik Sosyalist teorileri yenilgiye
ugratmis ve bilimsel sosyalizmin ilkelerini saglam bir sekilde kurmuslardir.
Marksist yéntem, siradan bilimden devrimci strateji ve taktiklere kadar neredeyse
tiim bilimleri anlamak ve gelistirmek i¢in kabul edilmistir.
Marx tarafindan gelistirilen devrimci perspektif, siyasi teori ve diyalektik
yontem, proleter bilimsel ideolojinin gelisimindeki ilk biiyiik kilometre tasini
temsil eder.
V.I. Lenin - Leninizm
Lenin, emperyalizm ¢aginn tarihsel kosullarinda Sosyalist devrimin alevleri
arasinda Marx ve Engels'in devrimci 6gretilerini miras aldi. Onlar bu gretileri
siki sikiya korudular. Leninizm, emperyalizm ve proleter devrimler ¢agina iliskin
Marksizm’dir. Lenin yoldas, Marksizmin ii¢ bilesenini zenginlestirmek igin
biiyiik katkilarda bulunmustur. Proletarya partisi, devrimci siddet, devlet,
proletarya diktatorliigii, emperyalizm, koylii sorunu, kadin sorunu, milliyet
sorunu, Diinya Savasi ve proleter sinif miicadelesi taktikleri anlayisini cok daha
ileri bir agamaya tasimistir.
Lenin tarafindan gelistirilen materyalizm teorisi ve onun madde tanimi,
Marksist felsefi materyalizmin temellerini daha da giiglendirdi. Lenin'in
muhtesem emperyalizm analizi Marksizm’e biiyiik bir katkidir. Kapitalizmin
tekel oncesi kapitalist asamadan tekelci asamaya doniistimiinii ve kapitalizmin bu
en yiiksek asamasinin nasil savaglara ve devrimlere yol agtigini bilimsel olarak
agiklamustir. Emperyalist savagin, kapitalizmin en yiiksek ve son asamasi olan
emperyalist politikanin devami olduguna isaret etti. Bu nedenle, bunun proleter
devrimin safag: oldugunu soyledi.
Lenin yoldasin bir diger biiyiik katkisi da proletaryanin burjuva devlet
mekanizmasini mutlaka yikmasi ve yerine proletarya diktatorliigiini kurmasi
gerektigini vurgulamasiydi.
Kapitalizm ¢esitli iilkelerde esitsiz bir sekilde gelismis oldugundan,
Sosyalizm ilk olarak bir ya da birkag iilkede emperyalist zincirin zayif bir
halkasinda gergeklestirilir. Kapitalist iilkeler hala var olacakti. Bunlar
emperyalistlerin yeni gelisen Sosyalist devletlere karsi harekete ge¢melerine
neden olacaktir. Sosyalist devletler korunmali ve Diinya Sosyalist Devrimi
basarilmalidir. Bu nedenle miicadele uzun siirecektir. Lenin Yoldas bu anlay1s1
saglamistir.
Parti 6rgiitlenmesine gelince soyle demistir. Parti ok genis bir {iye agina ve
Profesyonel Devrimcilerden olusan bir ¢ekirdege sahip olmalidir. Bòyle bir siyasi
parti mutlaka halkla kaynasmali ve tarihin insasinda halkin yaratici inisiyatifine
biiyiik 6nem vermelidir.
Milliyet Sorununa iliskin Leninist anlayis niteliksel olarak daha yiiksek bir
asamadir. Lenin Yoldas, tiim milliyetlerin tam esitlik hakkina, ayrilma dahil kendi
kaderini tayin hakkina ve nihayetinde tiim milliyetlerden olusan bir federasyon
kurma hakkina sahip oldugunu agiklamustir. Ulusal ve sémiirge sorununun diinya
proleter devrimindeki genel sorunun nasil ayrilmaz bir pargasi oldugunu agikladi.
Lenin Yoldas'in ulusal ve sòmiirge tezine gòre, proleter devrimci hareketler ve
kapitalist tilkelerin somiirgeleri ulusal kurtulus hareketleriyle ittifak yapmalidir.
Bu ittifak hem sòmiirgeleri hem de bagimli tilkelerdeki emperyalist, feodal ve
komprador burjuva gerici giiglerin ittifakini yok edebilir. Dolayisiyla, sonugta
kagimilmaz olarak tiim diinyada emperyalist sisteme son verecektir.
Lenin Yoldas savasin bitiminden hemen sonra Ugiincii Enternasyonal'i
kurdu. Onu emperyalizme karsi miicadelede uluslararasi proletaryanin giiglii bir
silahi haline getirdi.
Marksizm kapitalizmin gòrece bariscil bir sekilde gelistigi donemin
teorisiyken, Leninizm emperyalizm ve proleter devrimler ¢agina iliskin teoridir.
Lenin'in yakin ¢alisma arkadasi olan Stalin Yoldas, Marksizm-Leninizm’i
yaratici bir sekilde uygulamis, korumus ve gelistirmistir. Yoldas Lenin'in
Slimiinden sonra otuz yil boyunca Uluslararas1 Komiinist Harekete ònderlik etti.
Îkinci Diinya Savasi sirasinda Hitler fasizmine kars1 kazanilan zaferde muhtesem
bir rol oynamistir.
Stalin, Trogkistler, Zinovyevciler, Buharinciler ve diger burjuva ajanlar1 ve
¢esitli oportiinizm tiirleri gibi Leninizm diismanlarima karsi miicadelede
Marksizm-Leninizm’i korudu ve gelistirdi. Cesitli teorik yazilariyla Uluslararasi
Komiinist Harekete kalic1 katkilarda bulunmustur.
Mao-Maoizm
Mao Yoldas Cin devrimini ve uluslararasi proleter devrimini Marksizm-
Leninizmin evrensel hakikatiyle birlestirdi. Marksizm-Leninizm’i miras aldi,
korudu ve gelistirdi. Marksizm-Leninizm’i felsefe, politik ekonomi, askeri bilim
ve bilimsel sosyalizm alanlarinda yeni ve daha yiiksek bir asamaya tasidi. Mao
Yoldas, Marksist-Leninist Strateji-Taktik'i daha da gelistirdi. S6miirge, yari-
s6miirge, yari-feodal Cin'deki 28 yillik devrimci miicadele siirecinde ve kapitalist
Avrupa'dan tamamen farkli bir durumdaki Cin deneyimiyle Uzun Siireli Halk
Savasi kavramuni gelistirdi. Yeni Demokrasi teorisi Marksizm-Leninizm
cephaneligine farkli bir katkidir.
Cin devrimi 1949'da basarili oldu. Daha sonra Krusgev revizyonizmine ve
modern revizyonizme karsi diinya ¢apinda bir miicadele siirecinde Marksizm’e
son derece biiyiik birkag ekleme yapti. Bu teorik miicadele Uluslararasi Komiinist
Harekette 'Biiyiik Tartisma' olarak anilmaya baslandi. O zamandan beri
Marksizm-Leninizm cephaneligine eklemeler yapti. Diinyay1 sarsan Biiyiik
Proleter Kiiltir Devrimi'ni (BPKD) baglatti ve yonetti. Kiltùr Devrimi,
Uluslararas1 Komiinist Harekette tarihi bir doniige isaret eder. Dénem boyunca,
Sosyalist bir iilkede kapitalist restorasyonu ònlemek, Sosyalist sistemi ve
proletarya diktatorligiinii giiglendirmek ve tim diinyada Komiinizme dogru
ilerlemek amaciyla proletarya diktatorliigiinde siirekli devrim teorisini gelistirdi.
Genel olarak Mao Yoldas, Marksizm-Leninizm bilimini ti¢iincii, daha yiiksek ve
niteliksel olarak yeni agamasina gelistirmistir.
Mao, bilgi teorisi de dahil olmak iizere diyalektik materyalizmin, proleter
felsefenin gelistirilmesinde degerli hizmetlerde bulundu. Celiskiler ilkesini
gelistirdi ve kavramsal bir sigrama getirdi. Celiskiler ilkesinin, karsitlarin birligi
ve miicadelesinin, insanlarin dogasi ve diisiinceleri de dahil olmak iizere toplumu
kontrol eden temel hareket kurali oldugunu one siirdii. "..Bilimsel Sosyalizm,
felsefe ve ekonomi politik Marksizmin iic temel bilesenidir. Simif miicadelesi
sosyal bilimin temelidir.." demistir. Ayrica iretim giigleri, iiretim iliskileri, teori
ile pratik, ekonomik temel ile iistyap1, madde ile biling ve diger olgular arasinda
diyalektik bir anlayis gelistirmistir. 'Halka Hizmet' ve 'Kitle Cizgisi' kavramlar1
Mao'nun tiim eserlerinin pratigindeki anlayisla ilgili ana bilesenlerdir. Partiyi ve
tim toplumu feodal ve burjuva degerlere karsi miicadele edecek sekilde
bigimlendirmek ve parti igindeki burjuva merkezleri hedef almak iizere
gergeklesen Biiyik Proleter Kiiltir Devrimi bu inceleme yòntemini
zenginlestirmistir.
Sovyet ekonomisinin derinlemesine elestirel bir analizini yapmis, Sovyet
Rusya'daki Sosyalist inganin olumlu ve olumsuz deneyimlerinden dersler
¢ikarmis ve Sosyalist insay1 kontrol eden belirli hareket kurallarini analiz etmistir.
'Îki ayak iizerinde yiiriime' slogamyla iiretim giiglerinin biiyiimesi ile {iretim
iligkilerinde buna tekabiil eden degisim arasinda uygun dengenin korunmasi
gerektigini soyledi. Ustyapi ve bilincin altyapiy1 degistirebilecegi ve iiretim
iligkilerini tutarli bir sekilde gelistirmek i¢in siyasetin tiim alanlarda hakim olmasi
gerektigi sonucuna varmistir. Mao'nun bir diger biiyiik katkisi da biirokratik
sermayenin emperyalizm ve feodalizmle ic ice gegtigi ve komprador bir karaktere
sahip oldugudur.
Mao sadece bilimsel sosyalizm alaninda Leninist ki Asamali Devrim'
kavramini gelistirmekle kalmadi, ayni zamanda Sosyalist dòniisiimiin ilkelerini
de gelistirdi. Yeni demokrasi sadece feodal sistemi degil emperyalizmi de hedef
aldi. Burjuva demokratik gorevlerin bu asamada ancak Diinya Sosyalist
Devrimi'nin bir pargasi olarak proletaryanin 6nderliginde tamamlanacagini teyit
etti. Mao ilk kez, proletarya diktatorliigiine doniisiimiin ilk agamasi olarak dort
sinifin demokratik halk diktatorliigiinden olusan Sosyalist doniisiimlii devlet
kavramuini olugturdu. Daha sonra Mao, demokratik devrimci asamadan Sosyalist
asamaya dòniisiimiin teorik, siyasi, kiiltirel ve ekonomik temellerini de
olusturmustur. Mao, Sosyalizmin ilk asamasindan daha yiiksek asamasi olan
Komiinizme nasil gelistirilecegine iliskin devrimci anlayisi biiyiik 6lgiide
acgiklamistir.
Proleter taktiklere gelince, devrimin cephaneligine 'Uzun Sireli Halk
Savasi'ni ekledi. Bu, devrimci strateji-taktiklere hayati bir katkidir. Niteliksel
olarak yenidir. Sadece Leninist proletarya partisi anlayisini daha da gelistirmekle
ve demokratik merkeziyetgilik temelinde yeni bir tiir parti insa etmekle kalmadi,
ayni zamanda elestiri-6zelestiri, diizeltme kampanyas: yiiriitebilen ve iki ¢izgi
miicadelesi yoluyla gelisebilen yeni bir tiir parti insa etti. Birlesik Cephe ve
ilkeleriyle ilgili kapsamli bir teori gelistirdi. Mao askeri teoriyi uluslararasi
proletaryaya devretti. Halk Savasi kavramiyla devrim teorisini ve pratigini yeni
ve daha yiiksek bir asamaya tasidi. Gerilla savasinin 'diisman saldirmaya
basladiginda geri ¢ekilme, diisman yoruldugunda taciz etme, diismani geri
¢ekilirken kovalama' gibi kurallariyla giiglii bir kuvvetin karsisina etkili bir
sekilde ¢ikabilecegimizi kanitlad:.
Devrim ister Uzun Siireli Miicadele yolunu isterse Genel Ayaklanma yolunu
se¢sin, Halk Savasinin temel kavramlari diinyanin her yerinde gegerli olacaktir.
Silahli gii¢ yoluyla iktidar1 ele gegirmek, mevcut devlet mekanizmasini yok
etmek her devrimin merkezi gorevi olmalidir. Tiim pratik, silahli miicadeleyi
merkeze alarak insa edilmeli ya da genel ayaklanma i¢in hazirlik eylemleri
hizlandirilmalidir. Su anda bile, Halk Savasi diismani yenmek i¢in en kapsamli
yontemdir. Halk Savasi, Cin devriminin somut devrimci pratiginden somiirge,
yari-sòmiirge, yari-feodal iilkeler i¢in evrensel bir ilke haline geldi. Bu,
emperyalizmi, feodalizmi ve burjuvaziyi ortadan kaldirmak i¢in proletaryanin
elinde bilimsel olarak en iist diizeyde gelistirilen savas ilkesidir. Bu, tiim diinyada
emperyalizme karsi savasin ana silahlarindan biridir.
Mao'nun gelistirdigi bir diger yeni teori de Parti, Ordu ve Birlesik Cephe'nin
'"Ùg Muhtesem Silah' oldugudur. '18 yillik deneyimimiz Birlesik Cephe ve Silahli
miicadelenin diismam yenmek igin iki temel silah oldugunu géstermektedir.
Birlesik Cephe silahli miicadeleyi siirdiirmektir. Parti, Birlesik Cephe ve Silahli
miicadelenin bu iki silahini ele alan ve diisman iislerini par¢alayan cesur bir
savasgidir. Bu iigii birbiriyle bu sekilde iliskilidir'. Demokratik Merkeziyetgilik,
proletarya partisinin insasinin kurallar: teorisine iligkin ònemli bir katkidur.
Mao, Kadin sorununa, Sanat ve Kiiltiire, Emperyalizme ve Ulusal Soruna
yonelik anlayisi agiklamistir. Rusya'da one ¢ikan Krusgev'in modern
revizyonizmine karsi Cin Komiinist Partisi'nin Mao 6nderliginde verdigi teorik
miicadele 'Biiyiik Tartigma' olarak bilinmektedir. Mao, BPKD'ni proletarya
diktatorliigiiniin korunmasi ve uygulanmasinda niteliksel bir sigrama olarak
yonetti. 'Karargahlari bombalayin' sloganiyla ‘iistyapida sinif miicadelesini' ele
ald1. Boylece bu bilimi, Marksizm-Leninizm ger¢egini Cin devriminin somut
pratigiyle birlestirme siirecinde yeni, niteliksel ve daha yiiksek bir asamaya dogru
gelistirdi.
Bugiiniin bakis agisiyla Maoizm, 'sosyalizmden geri doniisleri' anlamak igin
òzellikle gereklidir. Marksizm Leninizm Maoizm sayesinde sosyalist toplumdan
geriye doniisleri agiklayabiliriz ve dahasi geriye doniis tehlikesine karsi Mao
Yoldas'in 6nderlik ettigi Biiyiik Proleter Kiiltiir Devrimi gibi "binlerce kiiltiirel
devrim gergeklestirme" zorunlulugu silahiyla donanabiliriz.
Marksizmin Yeni, Uciincii ve Daha Yiiksek Asamas1 Olarak
Marksizm-Leninizm-Maoizm
'Marksizm-Leninizm-Maoizm, esas olarak Maoizm' kavrami Marksizm-
Leninizm-Maoizm'in kapsayiciligini saglamaz Bu, proleter teorinin bdlinmez,
canli bir varlik oldugu ve simdiye kadar proleter devrimci pratikten evrensel
olarak elde edilen her seyin bunun i¢inde gémiilii oldugu anlayigina aykiridir. Bu
ayni zamanda bilimsel sosyalizmi ge¢miste birakmak ve Mao Tse-tung'un
katkisini anlamamak anlamina gelir. Bu son derece giiglii bir silahtir. Bu silahla,
burjuva sinif ideolojisine ve Maoizm ortiisii altinda olanlar da dahil olmak iizere
her tiirlii revizyonizme karsi savasabilir ve onlar1 yenebiliriz.
Marksizm bir doga, toplum ve insan diisiincesi siireci bilimi ve devrimci bir
bilim olarak ortaya ¢ikmistir. Proletaryanin kendi gelecegi ile birlikte toplumun
gelecegini de sekillendirebilecek devrimei bir sinif olarak ortaya ¢iktig1 donemde
dogmustur. Yeni ve daha yiiksek bir asamaya gegerek Marksizm-Leninizm'e
dontistii. Daha sonra Marksizm-Leninizm-Maoizm olarak daha da gelisti.
Kapsamli bir felsefi sistem, politik ekonomi, bilimsel sosyalizm ve diinyay:
anlamak ve devrim yoluyla doniistirmek icin strateji ve taktiklerdir.
1969'da Mao Yoldas'm onderliginde gergeklestirilen CKP Dokuzuncu
Kongresi, Mao Diisiincesi (simdiki adiyla Maoizm) hakkinda tarihi ve kapsamli
bir analiz sunmugstur. Buna gére Mao Diisiincesi, Biiyiik Tartisma déneminden bu
yana diinya Marksist-Leninistleri tarafindan kabul gormiis, tarihi bir onem
kazanmis ve CKP Dokuzuncu Kongresi'ne kadar proleter ideolojinin gelisiminde
niteliksel, yeni ve daha yiiksek bir asama haline gelmistir.
Marksizm-Leninizm-Maoizm kapsamli bir biitiindiir. Maoizm giintimiiziin
Marksizm-Leninizm'idir. Maoizmi inkar etmek Marksizm-Leninizmi inkar
etmektir. Maoizm felsefe, ekonomi politik, sosyal bilim, parti insasi, Halk Savasi
yoluyla Yeni Demokratik Devrim, Sosyalist devrim, 6rgiitlenme ve Proleter
Kiiltiir Devrimi gibi diger birgok konuda belirgin katkilarda bulunmustur.
Modern revizyonizmi alt etmek Marksizm-Leninizm-Maoizmi
gelistirmenin bir parcasidir
Sovyet sosyal-emperyalizmi siiper gii¢ olmaktan ¢iktigindan beri,
Avakian'm 'ABD tek hegemonik siiper giigtùr' ve Prachandammn 'ABD
kiiresellesmis emperyalist bir devlettir' seklindeki neo-revizyonist teorileri ortaya
¢ikt1. Kautsky'nin 'ultra-emperyalist' teorisi tiim bu oportiinist 'modern' teorilerin
temelini olusturmaktadir. Bu teoriye gòre emperyalizme karsi zafer kazanmak
imkansizdir. Nepal Maoist partisi buna dayanarak komprador egemen siniflarla
el ele vermis ve Nepal devrimine, Halk Savasina, Diinya Komiinist hareketine,
òzellikle de Giiney Asya devrimci hareketine agir bir sekilde ihanet etmistir.
Marksizm-Leninizm-Maoizm teorisini bir biitiin olarak anlamak, bu tiir neo-
revizyonist yanlis teorileri yenmek igin hayati bir unsur olacaktir.
Marksizm ile oportiinizm arasindaki sinir ¢izgisi, proletarya diktatorligiinde
sinif miicadelesinin siirdiigiinii ve daha da girift hale geldigini kabul etmektir.
Bugiin bunu kabul edenler — sosyalizm siirecinde Komiinizme ulasana kadar
siniflarin ve antagonistik smif geliskilerinin varligini; parti iginde burjuva
sinifinin varhigmi ve proletarya diktatorliigii altinda devrimi gergeklestirmek
gerekliligini - gergek Marksist-Leninist-Maoistlerdir.
Bòylece, Marksizm-Leninizm-Maoizmi; bu proleter bilimini ancak yaratici
uygulama sirecinde ve devrimci deneyimlerimizden sentezleme siirecinde
zenginlestirebilecegimizi goriiyoruz.
Uluslararas1 durum
Uluslararasi alanda, ii¢ temel geliski her gegen giin daha da yogunlasiyor.
Tiim diinyaya yayilan ekonomik kriz ezilen halklar1 daha da yoksulluga itiyor.
Servet, sémiiriicii siniflar eliyle biiyiik òlgcekte biriktiriliyor. Igsizlik, enflasyon,
hastaliklar, gevre, gida ve benzeri krizler ezilen diinya halklarini tarifsiz
sikintilara sokuyor. Halklarin temel sorunlari her gegen giin artiyor. Bu durumu
sadece ezilen iilkelerde degil, kapitalist-emperyalist iilkelerde de goriiyoruz.
Emperyalizm, krizini agmak i¢in diinya gapinda ezilen halklar ve uluslar iizerinde
daha fazla baski uyguluyor. Diinya ekonomik krizi tim ¢eliskileri
yogunlastirmakta ve yeni bir devrimler dalgas: i¢in nesnel olarak elverisli
kosullar yaratmaktadir. Devrimci alternatif daha ònce goriilmemis bir sekilde acil
bir gereklilik olarak ortaya ¢ikmaktadir. Bunu yerine getirme sorumlulugu
Marksist-Leninist-Maoist partilere diismektedir.
Emperyalistler arasinda diinya pazarlar1 ve kaynaklari i¢in ¢ekisme artiyor.
Bunun son ornegi, Israilin ABD emperyalizminin destegiyle Filistin'e
saldirmasidir. Filistin Ulusal Kurtulus miicadelesi 6rgiitii 'Hamas'm Israil'in isgali
altindaki Filistin topraklarmnda bulunan Israil askeri iislerine saldirmasi bu
miicadelede yeni bir dònemegtir. Gerici Israil buna kars: 'terorle savas' adi altinda
Filistin halkini bombaliyor. Filistin'in hakli ulusal kurtulus miicadelesine verilen
destek, emperyalist iilkelerin halklar1 da dahil olmak iizere diinyanin dòrt bir
yanindaki insanlardan simdiye kadar goriilmemis bir destek kazaniyor. ABD'den
baslayip Kanada'ya yayilan otomotiv is¢ilerinin grevi, kapitalist-emperyalist
iilkelerde proletarya ile burjuvazi arasinda yiikselen geliskiyi gòzler 6niine
seriyor. Almanya ve Ingiltere gibi diger iilkelerde de isgi miicadeleleri devam
ediyor. Asya, Afrika ve Latin Amerika halklar1 emperyalistlere ve onlara tabi olan
egemen siniflara karsi gesitli yol ve yontemlerle miicadele etmektedir. Biitiin
bunlar kosullarin devrim igin elverisli hale geldigini gostermektedir.
Rusya, ABD ile Rusya arasindaki emperyalist ¢ekismenin ve ABD
emperyalist hegemonyasinin bir sonucu olarak Ukrayna'ya karsi saldir1 savasi
baslatti. Vekalet savasi son 20 aydir devam ediyor. ABD ile Cin arasinda Tayvan
konusunda gerilim artiyor. Ote yandan Bat1 Asya'da tiim bunlar arasinda isbirligi-
¢ekisme, esas olarak cekisme yogunlasiyor. Emperyalist iilkelerin diinyay:
yeniden paylasmak i¢in savaga hazirlanmalari 3. Diinya Savasi tehlikesini
artiriyor. ABD, ¢ok kutuplu bir diinyanin ortaya ¢ikisini ve hegemonik siiper gii¢
statiisiinii tehlikede goriiyor ve basta Cin ve Rusya olmak tizere diger rakip
emperyalist iilkelerle ciddi bir ¢atigma iginde.
Bu arada Cin ve Rusya ¢ok taraflilik adina ¢ok kutuplu diinyay: pekistirmek
igin miicadele etmektedir. ABD-NATO'nun tehlikeli stratejileri diinyanin gesitli
bélgelerinde gerilimi arttiriyor. Bu da Ùgiincù Diinya Savasi'na yol agacak
durumu yogunlastiriyor.
Halk Savasinin Uygulanabilirligi
'Silahli gii¢ yoluyla iktidar1 ele gegirme ve sorunu savas yoluyla ¢6zme'
ilkesi diinyada ¢esitli durumlarda gesitli bigimlerde uygulanmaktadir. MLM
anlayisina gore kapitalist-emperyalist iilke halklar1 igin yol Genel Silahli
Ayaklanma, yari-somiirge, yari-feodal iilke halklari igin yol ise Uzun Siireli Halk
Savasr'dir (USHS). Mao Yoldas'in Halk Savasi anlayisinda tarif ettigi ilkeler tiim
diinyada bu iki yol i¢in de gegerlidir. Bunlar uygulanmalidir. Bu evrensel 6nemi
nedeniyle, kapitalist-emperyalist iilkelerdeki sinif miicadelesi ile yar1-somiirge,
yari-feodal iilkelerdeki Uzun Sireli Halk Savasi diyalektik olarak birbirine
baglidir.
Halk Savasi stratejisinin can damari, hiikiimetin parali silahli kuvvetlerinin
¢ok kiigiik bir azinli&1 tarafindan korunan simif diismanlarini yenmek igin
kesinlikle herhangi bir iilkede ¢ogunlugu olusturan genis halka baglidir. Baskan
Mao, "Parti ve kitleler var oldugu siirece her tiirlii mucize yaratilabilir" sézleriyle
Halk Savaginda Komiinist Partinin ve kitle ¢izgisinin 6nderligini vurgulamistir.
Komiinist Parti ve kitleler Halk Savasinin can damaridir. Lenin Yoldas'in 'Devlet
ve Devrim'de dedigi gibi, "Marx ve Engels'in tiim teorisinin temelinde, kitlelere
sistematik olarak bu ve tam da bu siddetli devrim goriisiinii asilama gerekliligi
yatar." Halka giivenerek, halki diismana kars1 savasmak tizere silahlandirarak
diisman1 kendi bolgesinde durmaksizin galismaya devam edecek kadar zor
duruma sokabiliriz. Karsi taktik savasta cok biiyiik gii¢leri merkezilestirerek ve
diismani kitlelerden tecrit ederek diismani pargalar halinde ortadan kaldirabiliriz.
Mao'nun ortaya koydugu ‘'diisman ilerlerken geri g¢ekilmek, diisman
yoruldugunda taciz etmek ve geri ¢ekilirken kovalamak' seklindeki gerilla savasi
kurallarini uygularsak, giigli bir kuvvetle etkili bir sekilde karsi karsiya
gelebiliriz.
Mao Yoldas tarafindan formiile edilen Uzun Siireli Halk Savasi iig stratejik
asamadan geger - stratejik 6zsavunma, stratejik denge, stratejik karsi-saldirt. Mao
gerilla, hareketli ve mevzii savasin kurallarini ve bunlar arasindaki iligkiyi
ayrintili bir sekilde gelistirmistir. Halk Savasi uzun siireli olmasina ragmen, ani
kararlarla hareket etmenin seferlerde ve savaslarda ana ilke olmas1 gerektigini
sOyledi. Merkezi stratejik komuta ve merkezi olmayan komutadan olusan yeni bir
tiir liderlik sistemi gelistirdi. Mao, Halk Savasi kavramini, stratejik karsi saldiri -
6z savunma, diismanin ortadan kaldirilmasi, savasin gorevleri, gii¢lerin
merkezilesmesi ve ademi merkezilesmesi, halkin siyasi seferberligi ve subaylar
ile askerler, halk ordusu ve halk arasindaki sorunlar gibi konular: dikkate aldi.
Oncelikli kosul, temel kurumsal bigim olarak Halk Ordusu'nun olusturulmasidir.
Gerilla savasi, gorece zayif bir giiciin hilkiimetin silahli kuvvetlerine karsi
savasmasi i¢in birincil kosuldur.
Diinya Savasi sirasinda ve fasizmin ilk dénemlerinde sehir ve kirsal gerilla
savasindan yararlanilmis ve silahli halk direnisi baslatilmistir. Tiim Avrupa'da ve
ézellikle Îtalya, Fransa ve Ispanya'da gerillalar fasist giiglere kars1 gerilla
yontemleriyle etkili bir sekilde miicadele ettiler. Komiinistlerin yani sira
yurtseverler de bu tiir miicadelelerde yer aldi. Îkinci Diinya Savasi'ndan sonra bile
ulusal kurtulus miicadeleleri gerilla yontemlerini benimseyerek ve Halk Savasi
stratejisini temel alarak miicadelelerini kararlilikla siirdiirebildiler. Gerilla
taktiklerini uygulayan halki silahlandirarak miicadelelerini siirdiirebildiler.
Îkinci Diinya Savasi'ndan sonra emperyalistler, ozellikle de ABD
emperyalistleri Cin, Vietnam, Kuzey Kore, Kiiba ve Hint-Cin'deki Halk
Savaglarindan agir darbeler aldilar. Bu Halk Savaglar1 kalic1 bir korku yaratti.
Son zamanlarda Irak, Afganistan ve diger iilkelerin halklart ABD ve Ingiliz
emperyalistlerine karsi miicadelelerinde gerilla taktiklerini kullandilar.
Emperyalistleri onlarca yil boyunca istikrarli bir sekilde kontrol altinda
tutabildiler.
Emperyalizmin yiikselen kriziyle birlikte fasizm bir kez daha tiim diinyada
su yiiziine ¢ikiyor. Bir yandan fasist klikler ve partiler yiikselirken, diger yandan
devlet ve hiikiimetler daha da fagist bir karakter kazaniyor. Baskici mekanizmalar,
Yiiksek Teknoloji yontemleriyle istihbarat agi birgok iilkeyi polis devletine
dontistiiriiyor. Irk¢1 sovenizm, milliyet¢i hegemonya, kasteilik, dini ¢ilginlik ve
benzeri seyler fasist yonetim igin platformlara doniisiiyor. Bu kosullarda, asir1
merkezi devleti, ultra-modern silahlar1 (Yiiksek Teknoloji fiizeleri, insansiz hava
araglariyla bombalama gibi), bilgi teknolojisini (4G ve 5G gibi), Yapay Zekay1
(AI) kullanan somiiriicti egemenlere kars1 ancak Halk Savasi yoluyla etkili bir
sekilde miicadele edebiliriz. Filipinler, Tiirkiye, Hindistan ve Peru gibi iilkelerde
Maoist partiler tarafindan yiiriitiilen Halk Savaslari, gii¢lii bir devlet
mekanizmasma karsi savasmakta, onu yok etmek igin gerilla yontemlerini
kullanmakta ve Halk Savasi yoluyla halki harekete gegirme konusunda yeni
deneyimler sunmaktadir.
Sonuc¢
Boyle bir durumda proletarya emperyalist savaslara karsi birlik iginde
miicadele etmelidir. Sosyalist bir temelin olmadig1 kosullarda, eger savas ¢ikarsa,
biiyiik Marksist 6gretmen Lenin'in Rus devriminde gosterdigi gibi, 'savasi i¢
savaga dontistirme' taktigini benimsemeliyiz. Diinyanin karsi karsiya kaldig:
cesitli krizlere nihai ¢6ziim Komiinist toplumda bulunacaktir.
Yeni Demokratik Devrimler yari-somiirge, yari-feodal iilkelerde Uzun
Siireli Halk Savasi yolunda ilerliyor. Filipinler, Tiirkiye, Hindistan, Peru ve
benzeri iilkelerde, emperyalist efendilerinin destegiyle iilkenin somiiriicii egemen
siniflarinin baskic1 kampanyalarina karsi1 Halk Savaslari devam ediyor. Diger bazi
iilkelerde de hazirliklar devam ediyor. Mevcut durumda diinya proletaryasinin
yari-sòmiirge, yari-feodal iilkelerde ve kapitalist-emperyalist iilkelerde sin1f
miicadelelerini gelistirme ve proleter partileri giiglendirme gorevi vardir. Bugiin
cesitli tiirden revizyonistlerin, neo-revizyonistlerin, gericilerin Komiinizme,
MLM'ye ve devrimci hareketlere yònelik teorik saldirisiyla yiizlesmemiz
gerekiyor. Oportiinist teorilere ve sahte devrimcilerin insanlarin zihinlerini
kirleten, onlari savastan ve devrim yolundan ve kapitalizmin-emperyalizmin
teorik tasfiyesinden saptirmay1 amaglayan cesitli tiirden kiigiik burjuva tasfiyeci
teorilerine Maoist anlayisla karsilik vermeliyiz. Proleter bir ordu, sinif savasi,
devrimci savag, Uzun Siireli Halk Savasi ve devrimci Birlesik Cephe insa
edebilecek kararli Bolsevik partiler inga etmeliyiz. Devrimci hareketleri basariyla
ilerletmeliyiz.
Bu gorevleri yerine getirmek igin, halki emperyalizmden, tim gerici
siniflardan ve tiim baski ve zuliimden kurtarmak i¢in; yeni bir diinya, Sosyalizm-
Komiinizm kurmak i¢in; Mao Tse-tung'un Halk Savasinin uzun siire devam eden
ana silah olduguna dair teorisini yineleyelim. Bu Mao Yoldas'a ger¢ek bir saygi
durusu olacaktir.
Mao sòyle demistir: '..¢esitli iilkelerdeki halklar saldirganlar: yenmek igin
siirekli olarak devrimci savaslar yiiriitmektedir. Yeni bir diinya savasi tehlikesi
hala mevcuttur ve tiim iilkelerin halklari buna hazirlikli oImalidir. Ancak devrim
bugiin diinyadaki ana egilimdir'- 'Diinya Halklar, Birlesin ve ABD
Saldirganlarmi ve Onlarin Tiim Kosan Koépeklerini Yenin', 23 Mayis 1970.
Yasasin Proleter Enternasyonalizmi!
Yasasin Diinya Sosyalist Devrimi!
Yasasin cesitli iilkelerin proleter devrimci parti ve orgiitlerinin birligi!
Yasasin Marksizm-Leninizm-Maoizm!
Hindistan Komiinist Partisi (Maoist)
Komiinist (Maoist) Parti Afganistan
Tiirkiye Komiinist Partisi - Marksist Leninist (TKP-ML)
Komiinist Îsci Birligi (mlm) Kolombiya
Galicya Maoist Komiinist Partisi insaa Komitesi*
Maoist Komiinist Parti - italya*
Purbo Bangla Proleter Partisi (PBSP/Banglades)*
Nepal Devrimci Komiinist Partisi
Yeni Imza:
Brezilya’nin Komiinist Yeniden Yapilanmasi — RCB
Kizil Yol iran (Moist Grup)
*GMKPIA, igeriginin ¢ogunu kabul ederek bu bildiriyi imzalar, ama Uzun
Siireli Halk Savasinin evrenselligini savunur.
*KP Maoist Italya, Mao Tsetung'un Halk Savasina iliskin ogretilerinin
evrenseldin, ancak kapitalist/emperyalist iilkelerde ve emperyalizm tarafindan
ezilen iilkelerde belirli ve farkli bigimlerde uygulanmalar: gerekir.
* PBSP/Banglades rezerv ile imzaladi
Diger MLM Taraflari ve kuruluslari bu Ortak Deklarasyonu imzalayabilir
No comments:
Post a Comment