Thursday, February 9, 2023

from aghanistan to turkey for the earthquake victims of Turkey and Syria!

Dear Comrades, 

Please accept our warm greetings and condolences.
We have attached our Persian declaration which is A message of sympathy to the earthquake victims of Turkey and Syria!

Red Saluts, 
Committee for union and coordination of Afghanistan Revolutionary Forces (CUCARF)

پیام همدردی با زلزله زدگان ترکیه و سوریه !

  روز دوشنبه تاریخ 17 دلو 1401 خورشیدی ( 6 فبروری 2023 م.) دو زلزله با مقیاس شدت مرکالی اصلاح‌شده IX (شدید و وحشت‌آور) در فاصله کمتر از 9 ساعت جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که خسارات گسترده ای را به جای گذاشت. نخستین زلزله در 34 کیلومتری غرب غازی عنتاب با بزرگی 7.8 درجه ریشتر و دومی در ساعت 1 و 24 دقیقه بعد از ظهر (به وقت ترکیه) در ولایت "قهرمان مرعش" با بزرگی 7.5 درجه ریشتر رخ داد.

این زلزله در ترکیه ولایت آدانا، عثمانیه، باتمان، اورفا، کیلیس، دیاربکر، آنتپ، هاتای، روژاوا را تکان داده و شهرهای مالاتیا، ماردین، بینگول، الازیق، سیرت، سیواس، وان، موش، بیتلیس و حکاری را متاثر ساخته و در شهر حلب سوریه وضعیت وخیم‌تر است. نزدیک به یک دهه از جنگ داخلی گذشته و زیرساخت های این مناطق در جریان جنگ داخلی سوریه صدمه دیده است. مناطقی که در دست بشار اسد است، از طریق ایران و عراق یک مقدار کمک ها دریافت کرده اند؛ اما مناطق زلزله زده شهر حلب که به دست مخالفین مسلح دولت است ازین امکانات بی بهره مانده اند.

شدت این زلزله به حدی شدید بوده که بعضی از مناطق کشورهای فلسطین، لبنان، اوکراین، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ازبکستان،مراکش و اردن را نیز به لرزه انداخته است.

  هرچند آمار کشته شدگان و زخمی های حادثه و اینکه چه تعداد از اثر این ویرانی های عظیم، مفقودالاثر شده‌اند هنوز در حالت نوسان و تغییر است و این تعداد شامل مهاجرین افغانستانی مقیم ترکیه نیز می‌گردد که متاسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی و اختناق سیاسی افغانستان، مجبور به ترک خانه و کاشانه شان گردیده و با تحمل تمامی دشواری ها و مشکلات سفر به امید زندگی بهتر، خود را به ترکیه رسانیدند که متاسفانه با هزاران درد و دریغ از اثر این زلزله مدهش و ویرانگر، جان های شیرین شان را در کنار سایر قربانیان حادثه از دست داده و به خواب ابدی فرو رفته اند.

اخبار و گزارشات رسانه‌ای به صورت لحظه ای آمار را انعکاس می دهند و با انتشار تصاویر متعدد، فیلم برداری از مناطق آسیب دیده و تیم های امداد رسان، وضعیت نابسامان زلزله زدگان را که خبر از یک فاجعه بس عظیم تاریخی (فاجعه قرن) میدهد، پوشش رسانه‌ای جهانی داده اند.

دولت اردوغان در ترکیه، یکی از جمله کشورهای عضو ناتو است که سالانه 20 میلیارد یورو مصارف نظامی در منطقه را بخاطر آوانتوریزم نظامی اش به مصرف میرساند. علاوه بر این جت های " F-35" امریکائی را با مبلغ 1 و نیم میلیارد دالر از امریکا، موشک های پیشرفته "S-400" روسی را با مبلغ 4 میلیارد دالر از روسیه خریداری می کند، اما هنوز استحکامات ساختمانی بخش زیادی از جامعه فاقد استندردهای علمی است که باعث فرو ریختن آوار گردیده است.

دیده میشود که بیشتر ساختمان‌هایی که با خاک یکسان گردیده، محل اسکان طبقات متوسط و پائین جامعه اند که در ساخت و ساز آن کمترین توجه به استحکامات انجینیری و رعایت نورم زلزله و سایر وقایع طبیعی نظیر آن در اعمار آنان شده است. از سوی دیگر بخوبی مشهود است که دولت ترکیه و سوریه به خاطر حدادی کردن ماشین سرکوب معترضین شان سرمایه‌های گزافی را به مصرف می رسانند، و سرمایه های عظیمی را خرج کشتار بیرحمانه و ماجراجویانه شان می کنند! هنگامی که مرکز زلزله نگاری شان باید مستلزم امکانات پیشرفته باشد تا وقایع  زلزله را ثبت کند، کمترین توجه بدان صورت می‌گیرد زیرا جان انسان‌ها نزد چنین رژیم ها پشیزی ارزش ندارد. دولت های مذکور نه مراکز زلزله شناسی را مجهز نموده اند، نه آنان را وظیفه می‌دهند که گزارشات جئوفیزیک سایر کشورها را رصد کنند، تا حداقل بتوانند اقدامات پیش‌گیرانه برای نجات جان انسان‌ها انجام دهند و به همین سادگی عامل اصلی فاجعه تراژیک امروز ترکیه و سوریه دولت های هر دو کشور اند.

جای دارد که کمک های عاجل برای نجات جان انسان‌هایی که در ترکیه و سوریه از یکسو زلزله، دار و ندارشان را گرفته و از سوی دیگر در محاصره سخت زمستان گیر افتاده اند، انجام شود. هرچند این واقعه هر دو دولت فاشیستی ترکیه و سوریه را وادار کرده است که نگذارند ابعاد فاجعه ازین فرارتر رود ولی به صراحت می توان گفت که هزاران انسان ستم‌دیده قربانی سود اندوزی حاکمانی اند که در کاخ های مجلل شان لمیده و واقعات زلزله را به تماشا گرفته و شاهد از دست دادن ظرفیت هایی اند که زیر صدها بلندمنزل ویرانه مدفون شده اند. علت اصلی مدفون شدن هزاران انسان بینوا در زیر آوار، زلزله نیست، بلکه فساد است. فساد اخلاقی نه ! بلکه فساد اداری که در مقابل رشوت و اختلاس برای ساختمان های بلند منزل و بدون استندرد مجوز اعمار و بازسازی داده اند.

ما ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان قربانیان این آفت طبیعی و آرزوی بهبود سلامتی عاجل برای مجروحان، خود را در غم از دست دادن عزیزان‌مان شریک می دانیم و همدردی عمیق خویش را با مردم زلزله زده هر دو کشور ابراز می‌داریم و یادآور می‌شویم که مبارزه انسان با طبیعت جزء لاینفک مبارزه با دولت های فاشیستی بر سر اقتدار می باشد.

فاشیست هایی که طبیعت را با سیاست های استثمارگرانه در خدمت منافع خود به یغما برده و نابود کرده اند. فاشیست هایی که بخاطر قربانیان حادثه، دوباره اشک تمساح خواهند ریخت و خواهند گفت که دردشان بسیار است. فاشیست هایی که دیگر نخواهند توانست کتمان کنند که حجم بیشمار قربانیان زلزله از جمله بلایای طبیعی نیست، بلکه تنها مسئولین آن مقامات دولتی و سیاست های اسثتمارگرانه شان می باشد.

ما بسیج فشرده همه نیروهای انقلابی در سطح جهان را که به کمک بینوایان زلزله زده در ترکیه و سوریه شتافته اند می ستاییم و تنها راه نجات انسان‌های ستم‌دیده بر هم زدن نظام های ارتجاعی و فاشیستی و جایگزین آن با حاکمیت های انقلابی دموکراتیک نوین می‌دانیم.

با روی کار آمدن حاکمیت‌های انقلابی دموکراتیک نوین و پیش روی به سوی جامعۀ عاری از استثمار و ستم طبقاتی ، آنگاه خواهیم توانست که مبارزه انسان با طبیعت را آغاز نموده و بتوانیم به مهار هرچه بیشتر عوامل طبیعی از قبیل زلزله، سیل، سونامی، طوفان و ... نائل آییم.

مرزها را برای همبستگی با قربانیان زلزله باز کنید!

« کمیته اتحاد وانسجام نیروهای انقلابی افغانستان »

9 فبروری 2023 م.


No comments:

Post a Comment