Monday, May 2, 2022

May Day Joint Declaration - Persian traslation

اعلامیه مشترک اول ماه می ۲۰۲۲ میلادی


زنده باد اول ماه می سرخ!

وظیفه فوری پرولتاریای جهان و نیروهای مارکسیست-لنینیست-مائوئیست عبارت است از:

استفاده از شرایط انقلابی در حال گسترش در سطح بین المللی،

نابود کردن امپریالیزم ویران‌گر، و برقراری سوسیالیزم، چرا که جزء آن راهی برای خاتمۀ جنگ ها نیست!

اول ماه می، بیان کنندۀ عزم مبارزاتی پرولتاریای جهان است. روزی است که پرولتاریا نیروی متوازن خود را برای آزادی، استقلال، برابری و حق حاکمیت، ابراز می کنند و تمام توان خود را برای مبارزه خستگی ناپذیر، با عزم و نیروی بیشتر بسیج می نمایند. درین روز، [طبقه کارگر هر کشور] برای پیروزی انقلاب‌های پرولتری در کشورهای مرتبط و در نتیجه انقلاب جهانی سوسیالیستی، متعهد می‌شود.

به مناسبت اول ماه می، ما به پرولتاریای جهانی که بی امان علیه امپریالیزم مبارزه می‌کنند، درودهای سرخ خود را میفرستیم.

این ذات و سرشت امپریالیزم است که جهان، محیط زیست و مردم را نابود نماید. با تخریب و ویرانی مداوم است که [میتواند] زنده بماند. امپریالیزم کرونا ویرانگر را خلق نمود، به عنوان بخشی از سیاست‌های جهانی‌سازی (گلابلازیسیون)، در حال بازسازی اقتصادها میباشد تا بر بحران اقتصادی و مالی خود غلبه کند و تمام بار را بر دوش توده مردم می‌اندازد. با طبقات بورژوا کمپرادور بوروکراتیک و مالکان بزرگ کشورهای عقب مانده آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هم‌کاری می کند و منابع طبیعی، نیروی کار ارزان و بازارها را به نام سرمایه و فناوری از طریق قراردادهای اجباری و نابرابر غارت می نماید. با این حال، به نظر نمی رسد که [بتواند] از بحران نجات یابد. رکود، تورم و بیکاری تشدید شده است. کل زندگی مردم اعم از بهداشت و آموزش در بحران قرار گرفته است و مردم با مشکلات شدیدی روبرو هستند. نابرابری بین فقیر و سرمایه دار در حال افزایش است. اقتصاد وابسته به جنگ ایالات متحده برای سودهای فوق‌العاده اش در حال برانگیختن جنگ های متعدد ِ [دیگری] در تمام نقاط جهان است و بازار گرم [فروش] اسلحه رونق پیدا کرده است. زندگی [مردم] وحشتناک شده و مردم عصیان می کنند. [و] امپریالیزم از نیروهای فاشیست برای سرکوب آنها حمایت می کند. با توجه به سیاست های مخرب امپریالیزم، تضادهای اساسی در سطح بین المللی و داخلی در حال تشدید شدن است و در نتیجه شرایط انقلابی در حال تحول و جابه‌جایی می‌باشد.


  • تضاد بین امپریالیزم و ملیت ها و مردم تحت ستم

توده‌های چندین کشور عقب‌مانده با جهانی شدن امپریالیستی و دولت‌هایی که اشتغال، آموزش، بهداشت و سایر امکانات اولیه را فراهم نمی‌کنند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند، با جسارت می‌جنگند. ملل تحت ستم در حال مبارزه با سرکوب ملیت‌ها هستند. خروج ارتش آمریکا [و هم پیمانانش] که در بیست سال گذشته به افغانستان ظلم و ستم نموده اند، یکی از تحولات مهم یک سال گذشته است. شکست ایالات متحده در افغانستان در سال 2021 مانند مواجه شدن آن در ویتنام در سال 1975 بود. این تحولات نشان می‌دهد که اگر مردم با عزم راسخ مبارزه کنند، ارتش‌های مدرن امپریالیستی را از بین می‌برند. بعنوان نمونه در هند، مبارزات مختلف ستیزه جویانۀ طبقات، بخش‌ها، ملیت‌های قبیله ای و تحت ستم علیه سیاست‌های نئولیبرالی و حمایت شدۀ شرکتی دولتی هندوتوا مودی برهمنی جریان دارد. کارگران در حال مبارزه متحدانه علیه چهار دستورالعملی می‌باشند که به جای قوانین کار، علیه خصوصی سازی، سیستم قراردادی تصادفی، هوش مصنوعی، بار ِ کاری بر دوش کارگران با افزایش ساعات کار، کاهش دست‌مزدهای واقعی، شرایط وحشتناک کار و کاهش کار در برنامه های رفاهی و برای حداقل دست‌مزد و تضمین اشتغال، آورده شده است. موفقیت بی‌سابقه اعتصاب سراسری که توسط اتحادیه‌های کارگری در 28 تا 29 مارچ با حمایت گسترده سازمان‌های کشاورزان مشاهده شد، نشان‌دهنده اتحاد کارگران و دهقانان است.

  • تضاد بین بورژوازی و پرولتاریا در کشورهای امپریالیستی

امپریالیزم برای غلبه بر بحران موجوده خود در حال استثمار پرولتاریا و طبقه متوسط است. از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده و در حال کاهش دادن به مشاغل دائمی و برنامه‌های رفاهی می‌باشد. [و] بار مالیاتی شدیدی بر مردم وارد می‌کند. [این] محدودیت‌های ناشی از کووید برای خروج از بحران کرونا، حذف مشاغل، ساعات کاری بیشتر، کاهش دست‌مزدها و گرانی‌ها، در حال وارد کردن پرولتاریا، کارمندان، محصلان و فعالان محیط‌‌ زیست به تظاهرات و اعتصاب‌های گسترده می‌باشد. [و] تظاهرات کارگری در حال شکل گیری ستیزه جویانه خود در چندین کشور است.



  • تضاد بین کشورهای امپریالیستی

جو بایدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا در حال اتخاذ و اجرای حداکثر تصمیمات تهاجمی برای حفظ هژمونی رو به زوال جهانی ایالات متحده است. هژمونی ناتو و کشورهای گروه هفت یا G-7 [* گروه هفت یک مجمع سیاسی بین دولتی متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا یک "عضو نامشخص" آن است. از آغاز سال 2022، آلمان ریاست دوره ای G7 را بر عهده گرفته است.] را حفظ نمود تا روسیه و چین را که به عنوان رقبای امپریالیستی ظاهر می شوند، کنترل کند. [ائتلاف چهارجانبه -هند، ژاپن، استرالیا و ایالات متحده-] یا "QUAD" را تقویت نمود؛ [و ائتلاف نظامی سه جانبه -استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده-] یعنی “AUKUS”را تشکیل داد. اما اروپا در شرایطی نیست که با آمریکا همکاری کند. آلمان و فرانسه به واردات نفت و گاز از روسیه وابسته هستند. از سوی دیگر، مداخله در امور تایوان، رزمایش نظامی ماهرانه چین و آمریکا در آب‌های دریایی تایوان بیش از پیش خطرناک‌تر می‌شود. روسیه و چین برای همکاری نظامی توافق کردند. تنش ها و درگیری ها بین کشورهای امپریالیستی از زمان پایان جنگ سرد به سطح شدید بی سابقه ای رسیده است. در همین جریان روسیه وارد جنگ تجاوزکارانه به اوکراین شد. آمریکا وعده‌های خود به روسیه را زیر پا گذاشت و ناتو را گسترش داد و با زور یا فریب 30 کشور را بخشی از آن کرد. [و]اعلام نمود که اوکراین را که سومین نیروی نظامی بزرگ اروپا است در ناتو عضویت خواهد داد. [به همین دلیل] تمرینات نظامی مشترک با اوکراین انجام داد. نیروهای نظامی، کشتی‌های نظامی و موشک‌های خود را در حمایت از اوکراین مستقر کرد. با این کار روسیه یکصدوپنجاه‌هزار ارتش را در مرزهای اوکراین مستقر کرد و تضادهای امپریالیستی منجر به جنگ تجاوزکارانه روسیه بر اوکراین شد. این امر در دو ماه گذشته به شکل مخربی در حال انجام است. مذاکرات روسیه و اوکراین در دوازدهم آپریل به ناکامی انجامید. جنگ، بدون شک منجر به ویرانی بیشتر خواهد شد. مردم را به ظلم و بحران طاقت فرسا سوق خواهد داد. پرولتاریای جهان و سایر طبقات تحت ستم و ملیت های تحت ستم در بازی های کشورهای امپریالیستی در جهت منافع اقتصادی و سلطه طلبی آنان رنج می برند. خطر جنگ جهانی سوم نزدیک است.

جنگی که در قالب جنگ تجاوزکارانه روسیه به اوکراین آغاز گردید، جنگی است امپریالیستی. اوکراین طعمه ای در دست آمریکاست. ما از کارگران، دهقانان، طبقات متوسط و سایر طبقات تحت ستم و ملیت های تحت ستم میخواهیم تا جنگ را محکوم و تقبیح کنند. از پرولتاریای جهان، طبقات تحت ستم و ملیت های تحت ستم میخواهیم که از آموزه های کارل مارکس و فردریک انگلس که میگویند: «طبقه کارگر» میهن ندارد... کمونیست ها در همه جا همیشه از تک تک جنبش های انقلابی علیه نظام اجتماعی-سیاسی موجود (سرمایه داری) حمایت می کنند، «کارگران سراسر جهان متحد شوید» و آموزش استاد کبیر مارکسیست لنین، «... پرولتاریای روشن فکر از هیچ یک از انبوه گرگ های امپریالیستی حمایت نمی کند...» را پیروی نمایند و جانب هیچ کشور امپریالیستی را در جنگ نگیرند.

مردم در سرتاسر جهان با تقاضای خروج از ناتو با رهبری ایالات متحده، [و] برای مقابله با اقدامات مخرب ایالات متحده که بخاطر حفظ هژمونی رو به زوال جهانی خود اوکراین را تبدیل به یک قربانی کرده است، مبارزات ستیزه جویانه انجام می‌دهند. مطابق به خواسته های مردم جهان، روسیه باید فورا و بدون قید و شرط جنگ علیه اوکراین را متوقف کند و نیروهای خود را فراخواند. شرایط انقلابی در حال توسعه و پیشرفت است. این وظیفه پرولتاریای جهان است که از آنها استفاده کرده و مبارزات ضد امپریالیستی را تشدید نمایند. بدین معنی که باید بر دولت پوتین فشار وارد کنند. اگر روسیه وارد جنگ هسته ای شود و جنگ جهانی سوم را آغاز کند، پرولتاریا باید از تجربه بزرگ پیروزی انقلاب اکتوبر سال 1917 که تمامی طبقات و ملیت های زیر ستم روسیه به رهبری طبقه کارگر روسیه در آن شرکت داشتند و به رهبری لنین و استالین جنگ جهانی اول را به جنگ داخلی تبدیل کردند، درس بگیرند و میراث آنرا حفظ نمایند و بدین طریق دولت پوتین را سرنگون نمایند و باید یک دولت سوسیالیستی نوین و متعالی در رهبری پرولتاریا ایجاد کنند. مردم ستمدیده ایالات متحده و کشورهای اروپایی باید در رهبری پرولتاریا حرکت های ستیزه جویانه ای انجام دهند و خواستار توقف تحریک اوکراین در این جنگ شوند. اگر اتحاد ایالات متحده و ناتو در جنگ جهانی سوم بوقوع پیوست، باید [این جنگ] به جنگ داخلی تبدیل شود.

به همین ترتیب، پرولتاریای نیروی سوسیال امپریالیستی نوین چین باید درسی از آن بیاموزد. ما از پرولتاریای جهان و مردم ستمدیده تقاضا می کنیم تا از مردم اوکراین که به عنوان پناهنده به مناطق دیگر فرار می‌کنند با دیدگاهی بشردوستانه برخورد کنند. پرولتاریا و مردم ستم‌دیده اوکراین باید طرفداران ناتو، به ویژه سیاست های امپریالیستی دولت زلنسکی پشتی‌بان آمریکا و اتحادیه اروپا را که کشور را به اقمار ناتو، به ویژه امپریالیست های آمریکا تبدیل نمود، تقبیح و محکوم کنند. آنها باید جنگ تحمیلی امپریالیست ها را به جنگ داخلی تبدیل نموده، تا از حاکمیت کشور خود و برای بقای ملیت خود محافظت کنند. مردم تحت ستم اوکراین باید در رهبری پرولتاریای کشور با انواع امپریالیزم مبارزه کنند و به حق حاکمیت دست یابند. ملیت‌ها و مردم تحت ستم دونتسک و جمهوری‌های لوهانسک ِ منطقه دونباس باید آینده خود را با قدرت خود با رهبری پرولتاریا و نه با وابستگی به امپریالیزم روسیه به دست آورند. مردم کشورهای عقب‌مانده باید برای لغو انواع قراردادها از جمله قراردادهای نظامی که دولت های کمپرادور با کشورهای امپریالیستی منعقد کرده اند مبارزه کنند. تنها راه و وظیفه فوری پرولتاریای جهان و نیروهای مارکسیست-لنینیست-مائوئیست برای رهایی از استثمار و ستم امپریالیستی و برقراری صلح جهانی ریشه کن کردن امپریالیزم از روی زمین و استقرار سوسیالیزم است، چرا که جز این، راهی دیگر برای پایان جنگ نیست.

برای دستیابی به این وظیفه، ایجاد یک سازمان بین المللی پرولتاریای انقلابی مناسب با توجه به شرایط فعلی ضروری است. در روزهای اخیر، گروه ها و سازمان های پیش‌آهنگ جهان مطالبات زحمتکشان کنونی را برعهده گرفته و به تدریج در حال تحکیم هستند تا در راستای آزادی خود، رهبری واحدی را به مبارزات سوسیالیستی، انقلاب های دمکراتیک نوین و مبارزات آزادیبخش ملی ارائه دهند. اتحاد و همبستگی در این میان در حال گسترش است. این یک تحول خوشایند است که تعداد زیادی از سازمان های مائوئیستی در مورد ضرورت ایجاد مجمع بین المللی موافقت کردند و درین راستا تقاضایی برای اقداماتی فوری آن داشتند. این نشان دهنده قدرت ذهنی در حال گسترش پرولتاریای جهان است. بر این اساس، بیایید سعی کنیم مجامع متحد بین‌المللی را با برنامه ای مشخص ایجاد نماییم تا رهبری واحدی را برای مقابله با انواع تهاجمات و جنگ های امپریالیست ها، برقراری صلح در جهان به ویژه اوکراین و مبارزات ضد امپریالیستی فراهم کنیم.

بیایید انقلاب جهانی سوسیالیستی را پیش ببریم.

بیایید در این مسیر بیشتر متحد شویم.


  1. حزب کمونیست هند (مائوئیست)

  2. حزب کمونیست ترکیه/مارکسیست-لنینیست

  3. کمیته ساخت و ساز حزب کمونیست مائوئیست گالیسیا

  4. حزب مائوئیست کمونیست - ایتالیا

  5. حزب کمونیست نپال (مائوئیست انقلابی)

  6. حزب کمونیست (مائوئیست) افغانستان

  7. حزب کمونیست (مائوئیست) افغانستان شعله جاوید

  8. حزب زحمتکشان (الکادهین) - تونس

  9. اتحادیۀ انقلابی مائوئیست - سریلانکا

  10. کمونیست های انقلابی (RK) ناروی

  11. جمعی از بریتانیایی‌های انقلابی (RVM سابق)

  12. گروه مائوئیستی راه سرخ ایران

  13. حزب کمونیست سوئیس (فرکسیون سرخ)


* اعلامیه مشترک فوق، توسط رفقای هندی پیشنهاد شده است - امکان امضای آن بعد از ماه می وجود دارد - در روزهای آینده یادداشت های معدود احزاب امضا کننده این بیانیه را برای بحث منتشر می‌کنیم.

 

No comments:

Post a Comment